|
        
      
Dementia / Alzeimer
Omena ja parsakaali ehkäisevät dementiaa
Omena, parsakaali, rasvainen kala ja kohtuullinen alkoholinkäyttö ehkäisevät dementiaa ja Alzheimerin tautia. Valitut Palat kokosi uusimman tutkimuksen mukaiset ohjeet hyvän ravinnon ja elintapojen vaikutuksesta älylliseen suorituskykyyn.
Parsakaalin syönti kannattaa. Bostonin yliopistossa tutkittiin 50–85-vuotiaita miehiä ja todettiin, että mitä enemmän miehillä oli veressä folaattia, sitä vähemmän heillä esiintyi kielellisen suorituskyvyn heikkenemistä. Folaattia on lehtivihanneksissa kuten pinaatissa, ruusukaalissa, parsakaalissa ja lehtikaalissa.
Tuoreissa omenoissa on paljon kversetiiniä, antioksidanttia, jotka tutkimusten mukaan voi ehkäistä vapaiden radikaalien tuhoja aivosoluissa.
Ohjeet kehottavat syömään rasvaista kalaa. Kokeet hiirillä, joille on geenimutaation avulla aiheutettu aivoihin Alzheimerin taudin kaltaisia muutoksia, ovat osoittaneet, että omega-3-rasvahappo DHA vähentää Alzheimerin taudille ominaisten plakkien muodostumista vereen 70 prosentilla. Omega-3-rasvahappoa on makrillissa, ruijanpallaksessa, lohessa ja sardiineissa.
Lähde: Mediuutiset.fi 
|
|

|